Je hebt inspraak en inspraak

5 juni 2018

De gemeente Ridderkerk heeft verschillende vormen van inspraak geregeld voor bewoners. ‘Dat is mooi’ zou je zeggen. Helaas, zo mooi is dat niet altijd. Je hebt inspraak en inspraak en daar kan een groot verschil tussen zitten.

Het gemeentelijk apparaat werkt veelal niet vanuit de gedachte van inspraak, maar gaat aan de slag en betrekt dan pas haar burgers. Deze kunnen dan alleen nog reageren op wat er al bedacht is. Dat is inspraak achteraf en geeft vaak een mager resultaat. De inspraak in Ridderkerk lijkt er in veel gevallen meer te zijn voor de vorm dan als instrument voor beter beleid.

Dat kan en moet anders!

Waarom inspraak?

1. Het vertrouwen in de politiek staat stevig onder druk. Met een goed geregelde inspraak kan je dat vertrouwen deels terugwinnen.

2. De overheid vraagt steeds meer van burgers; meer eigen initiatief, meer eigen verantwoordelijkheden en meer vrijwillige inzet.

Daar hoort ook bij dat de overheid zelf meer rekening houdt en ruimte biedt aan initiatieven en wensen van burgers.

3. Bij burgers is veel kennis en ervaring aanwezig die je als gemeente zou kunnen gebruiken om je plannen nog beter te maken.

De Rijksoverheid, de Vereniging van Nederlandse gemeenten en de Nationale ombudsman dringen aan op verbetering van inspraak en het stimuleren van burgerinitiatieven. Zij geven tal van aanbevelingen. Zij pleiten voor inspraak vanaf de voorkant, dus bij de start en tijdens het traject worden burgers betrokken.

Partij 18Plus en EVR hebben net als PvdA Ridderkerk de inspraak van burgers als speerpunt in hun verkiezingsprogramma staan. Er is over dit onderwerp weinig vernieuwends te lezen in het nieuwe coalitieakkoord. PvdA Ridderkerk gaat deze partijen steunen bij de uitvoering van hun verkiezingsbelofte.

PvdA Ridderkerk wil echt betere inspraak voor burgers in Ridderkerk.

Jilles Soffree

Raadslid PvdA Ridderkerk