Is ov-plan wel een verbetering? (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)
De PvdA Ridderkerk heeft zich verbaasd over het persbericht dat het college op 3 juni heeft laten uitgaan, met als titel ‘Schrappen ruimtereservering Ridderkerklijn’. Met geen woord wordt gerept over de nieuwe ruimtereservering die de provincie heeft gemaakt op een gedeelte van de Rotterdamseweg voor een mogelijk toekomstige railverbinding. Niet voor niets spreekt de provincie in een nota van beantwoording niet over het schrappen maar over het aanpassen van het tramtracé. Waarom heeft het college ervoor gekozen om in zijn persbericht slechts één kant van de medaille te belichten?
Het besluit van de provincie is in lijn met de HOV-visie die een meerderheid van de raad vorig jaar heeft vastgesteld. In die visie wordt voor de korte en de middellange termijn ingezet op ‘hoogwaardig’ busvervoer. Voor de lange termijn wordt de mogelijkheid voor een railverbinding over de Rotterdamseweg nadrukkelijk opengehouden. Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk.
Dan over het voorstel zelf. De PvdA Ridderkerk vindt het positief dat er in Ridderkerk eindelijk weer wordt nagedacht over het verbeteren van het openbaar vervoer (ov). Dat is een verschil met voorgaande jaren waarin het ov-standpunt van de toenmalige colleges zich beperkten tot ‘we willen geen tram.’ Deze ommezwaai was hard nodig na jaren waarin het ov van en naar Ridderkerk verder is verschraald.
Hoewel we ons op de korte termijn kunnen vinden in de keuze om het ov te verbeteren door in te zetten op de bus, zijn we inhoudelijk minder enthousiast over het voorstel. Er is een investering van tientallen miljoenen nodig om van de huidige buslijnen 146 (straks mogelijk 346) en 245 HOV-lijnen te maken die voldoen aan de R-netformule. In de eerste fase bedraagt dit bedrag € 10-15 miljoen. In de tweede en derde fase kan dit bedrag oplopen tot meer dan het dubbele. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat ongeveer de helft van het bedrag uit de eerste fase voor rekening van Ridderkerk zelf komt.
Wat levert dit onze inwoners op? Volgens de bijgevoegde HOV-bus variantenstudie 2 minuten tijdwinst naar Zuidplein en 5 minuten naar Kralingse Zoom. Dat zijn kapitale minuten. Voor veel inwoners zal die tijdwinst echter weer verdampen doordat de afstand naar HOV-haltes ten opzichte van de huidige haltes van de 146 en 245 groter wordt. Soms wel meer dan een kilometer. Ook voor ouderen en mensen met een beperking. En wat als de bus vast komt te staan in de file?
Het is positief dat bus 146 als HOV-bus om de 10 minuten zal gaan rijden. Nu is dat buiten de spits nog om het kwartier. Het eerste jaar reed bus 146 echter ook om de 10 minuten. Dat is toen teruggedraaid, omdat te weinig mensen hiervan gebruikmaakten. Wat is de garantie dat bus 146 als HOV-bus straks wel om de 10 minuten blijft rijden?
Volgens de wethouder wordt uitgegaan van een stijgend reizigersaantal. Maar hoe reëel is dat op de korte termijn nu uit diverse onderzoeken blijkt dat ov-reizigers die door Corona niet meer met het ov-reizen straks niet automatisch terugkeren in het ov? En de impact van de anderhalve metersamenleving op het ov waardoor de capaciteit van elk voertuig voorlopig 60% minder is?
Tot slot, een veel gehoord argument en zeker niet onterecht argument tegen de tram was dat een deel van
Ridderkerk daarvoor op de schop moest. Het voorliggende voorstel voorziet onder meer in ingrijpende aanpassingen op de Vlietlaan door het slopen van rotondes en de aanleg van een keerlus. Inwoners ervaren de Vlietlaan als onveilig en zij vragen zich af of het straks niet erger wordt. Onze oproep aan het college is en blijft om inwoners nauw te betrekken bij de ontwikkelingen. En voldoende oog te hebben voor de ontsluiting van Drievliet en ’t Zand en voor kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen.
Dank u wel.