18 december 2016

Geen meerderheid voor schaatsbaan

In 2011 heeft het toenmalige college besloten om geen financiële bijdrage meer te leveren aan evenementen in Ridderkerk, zoals de schaatsbaan op het Koningsplein. Een gezellig jaarlijks terugkerend wintertafereel waar jong en oud elkaar konden ontmoeten en waar kinderen leerden schaatsen. Een petitie van onder andere de PvdA Ridderkerk om de schaatsbaan te behouden leverde ruim 2100 (!) handtekeningen op, maar desondanks bleef het college bij haar standpunt. Een enkele keer lukte het daarna nog door grote inzet van betrokken vrijwilligers, winkeliers en SenW om een schaatsbaan te realiseren; voor het laatst in 2013.

*Poll

Volgend jaar wel een schaatsbaan op het Koningsplein?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

In alle beleidsstukken staat dat we meer naar elkaar moeten omzien, en dat begint met elkaar kennen. Onlangs is het Koningsplein afgerond met de bouw van de Kuyperhof. Volgens ons het ideale moment om samen een mooi evenement te organiseren: een schaatsbaan op het Koningsplein.

Evenementen dragen niet alleen bij aan ontmoeting, maar zijn ook een steuntje in de rug voor al die winkeliers die zich inzetten voor een levendig Centrum met een gevarieerd winkelaanbod. maar die het onder meer door de opkomst van online winkelen en de concurrentie van omliggende winkelgebieden moeilijk hebben. De leegstand in het Centrum laat dat zien.

Tijdens de afgelopen Begrotingsraad heeft de PvdA Ridderkerk daarom, samen met Leefbaar Ridderkerk en D66/GroenLinks, een motie ingediend om volgend jaar een ijsbaan op het Koningsplein te (helpen) realiseren. Tegen het voorstel stemden SGP, EvR, CU en VVD, waardoor ook volgend jaar de kans op een schaatsbaan klein is. Wij zullen ons echter blijven inzetten voor de terugkeer van evenementen voor iedereen, zoals een schaatsbaan. Tijdens een ludieke actie met koek en zopie in het Centrum zullen wij dit streven op zaterdag 17 december extra kracht bijzetten. Graag tot dan.

Arianne Ripmeester en Jeroen Rijsdijk

PvdA Ridderkerk

Waar ben je naar op zoek?