Geef kinderen kansen

5 februari 2018

Het rijk heeft 100 miljoen per jaar extra ter beschikking gesteld omdat een op de negen kinderen opgroeit in armoede. En omdat opgroeien in armoede meer is dan geen geld hebben en zonder ontbijt naar school gaan.

Het betekent ook bijvoorbeeld dat je niet naar feestjes gaat want dan moet je een kadootje kopen en hippe kleding aan. Het betekent dat je geen kinderen uitnodigt voor jouw verjaardagsfeestje. Dat je niet met je vrienden naar de bioscoop kunt of na de wedstrijd kunt blijven hangen in de voetbalkantine en zo voort. En dat je dus ook moeilijker het sociale netwerk en de vaardigheden op kunt bouwen die ook zo nodig zijn om vooruit te komen.

De extra armoede gelden heten in de volksmond de Klijnsmagelden. In Ridderkerk gaat het om ongeveer €200 per kind. Daarbij is helder aangegeven maar niet wettelijk verplicht, dat zij duidelijk besteed moeten worden aan alle kinderen en in natura. En dat deze kinderen iets extra’s wordt gegeven bovenop wat er al in een gemeente gegeven werd.

Dus geen geld naar bestaand beleid, naar organisatie- of ontwikkelingskosten, niet naar de ouders en ook niet naar de grote pot waaruit alles betaald wordt. In de laatste raadsvergadering werd duidelijk dat in Ridderkerk het geld wel wordt uitgegeven maar niet direct aan kinderen, niet aan àlle kinderen in armoede, niet in natura en het biedt niets extra’s bovenop de dingen die er al waren.

Wij zien dat graag anders. Geef kinderen alle kansen.

Waar ben je naar op zoek?