Bomenkap in het Oosterpark, compenserende maatregelen zijn nodig.

15 augustus 2018

Afgelopen maandag 13 augustus is Staatsbosbeheer begonnen aan hun werkzaamheden in het Oosterpark. De werkzaamheden zullen ongeveer tot eind september duren. Het gaat om regulier onderhoud, maar er zijn ook maatregelen nodig vanwege de essentaksterfte.

Betrokken inwoners uit Drievliet en Het Zand, verenigd in 3VO.Biotoop, maken zich volgens de PvdA Ridderkerk terecht zorgen over de kap van zieke essenbomen en het uitvoeren van dunningswerkzaamheden in het Oosterpark. De lucht- en geluidkwaliteit bij de woningen is nu al slecht
en omwonenden vrezen dat als het Oosterpark door de voorgenomen kap vooreen deel zijn bufferfunctie verliest, dit verder zal verslechteren. Uit onderzoek lijkt dat niet alle zieke essenbomen hoeven te worden gekapt,maar dat soms kan worden volstaan met het wegsnoeien van de aangetaste takken.

Wij vinden het belangrijk dat bij het kappen van de essenbomen zorgvuldig te werk wordt gegaan: alleen die bomen die niet meer te redden zijn en/of een acuut gevaar opleveren voor de veiligheid van fietsers en wandelaars moeten worden gekapt. Daarnaast vinden wij het van belang dat het Oosterpark ook na de kap zijn bufferfunctie behoudt, en dat die waar mogelijk wordt versterkt. Dat kan bijvoorbeeld door bomen terug te planten die in het bijzonder geschikt zijn om fijnstof op te nemen en geluid tegen te houden en door in overleg met alle partijen te kijken of er langs de Rijksweg of in het Oosterpark zelf hoogteverschillen kunnen worden aangebracht, zodat de nieuwe aanplant direct al hoger reikt.

Al op 2 november 2017 dienden wij samen met Echt voor Ridderkerk een motie in waarin we het college vroegen om samen met bewoners en het Natuur- en Recreatieschap IJsselmonde te kijken hoe de bufferfunctie van het Oosterpark ook na de bomenkap behouden kan blijven. Helaas haalde onze motie destijds geen meerderheid, maar inmiddels loopt er wel een onderzoek naar het aanbrengen van hoogteverschillen in het park. Ondanks dat wij er regelmatig naar vragen, is vooralsnog onduidelijk wanneer het college verwacht dat het dit onderzoek heeft afgerond.

Nu de werkzaamheden zijn begonnen, zal de PvdA Ridderkerk de situatie uiteraard nauwlettend in de gaten blijven houden. Mochten er volgens u zaken tijdens het uitvoeren van de kapwerkzaamheden niet goed gaan, wilt u dit dan aan ons laten weten? Dan zullen wij hierover vragen stellen aan het college. Samen met omwonenden blijven wij ons maximaal inzetten om het Oosterpark zijn bufferfunctie te laten behouden en voor het plaatsen van een geluidsscherm.