Betaalbare woningen in Ridderkerk

10 mei 2019

Tijdens de commissievergadering Samen Wonen van 9 mei jl. is er op initiatief van de PvdA Ridderkerk gesproken over onze sociale woningvoorraad. Woningen voor inwoners met een jaarinkomen tot €38.000 (klein deel mag tot €42.400). Dus voor onder andere politieagenten, vakmensen, docenten, zorgenden en doktersassistenten.

Er zijn regionaal nieuwe afspraken gemaakt over de sociale woningvoorraad, maar de gemeenteraad is daar nauwelijks bij betrokken geweest. Er is echter wel ruimte voor lokaal beleid. Als Ridderkerk de sociale huurvoorraad minder wil laten inkrimpen, of wil bijhouden, dan kan dat. Dat is een lokale politieke keuze.In Ridderkerk zijn lange wachtlijsten. Ridderkerkse starters, ouderen en jongeren komen tegenwoordig nauwelijks nog aan een betaalbare woning.

Wethouder Oosterwijk heeft in de commissie aangegeven dat het een politieke keuze is om door te gaan met de ingezette lijn om de sociale huurvoorraad met totaal 1700 (!) woningen in te krimpen. Er ontstaat een tekort aan sociale huurwoningen, maar als het aan dit college ligt wordt er eventueel pas op de veel langere termijn (10 jaar) bijgestuurd. Ook het aantal sociale koopwoningen (woningen tot 140.000,-) is heel hard gedaald door de aantrekkende markt. Er worden dan ook geen goedkope woningen meer in onze gemeente gebouwd. Opvallend was dat sommige partijen aangaven het geen probleem te vinden als (jonge) Ridderkerkers noodgedwongen weggaan naar bijv. Barendrecht of Lansingerland. ‘Wij zijn allen wereldburgers’, gaf één van de partijen aan.

Kortom, de lage tot modale inkomens lopen vast op de woningmarkt. Wel loopt er een onderzoek naar kleinere woonvormen. De resultaten komen voor de zomer, aldus de wethouder. Daarbij worden onze voorstellen voor Tiny Houses en het project ‘Onder de Pannen’ betrokken. Het college wil het inkrimpen van de sociale huurvoorraad niet vertragen totdat er in andere gemeenten betaalbare woningen zijn bijgebouwd. Licht positief reageerde de wethouder op ons voorstel om woningen met voorrang toe te wijzen aan Ridderkerkers (bijv. starters en of ouderen). Maar men wil weer eerst de uitkomsten van het onderzoek naar de kleinere woonvormen afwachten.

Onze fractie blijft zich inzetten voor voldoende betaalbare woningen in onze mooie gemeente en draagt oplossingen aan om de problemen tegen te gaan.

Uw steun kan ons daarbij helpen!