Ridderkerk Dementievriendelijker.

15 januari 2018

Dementievriendelijker

In Nederland leven zo’n 270.000 mensen met dementie, meer dan driekwart woont gewoon thuis. Dementie is een verzamelnaam voor wel 50 ziektes, waarvan Alzheimer de meest bekende en meest voorkomende is.

In het begin vallen vooral de geheugenproblemen en vergeetachtigheid op.

Later het zoeken naar woorden en het moeite hebben met plannen. Het gedrag verandert op termijn ook, veel mensen worden bijvoorbeeld onrustig of achterdochtiger.

Het aantal dementerenden stelt ook onze samenleving en de gemeente voor uitdagingen. In de beginfase van dementie kunnen mensen naar tevredenheid nog best jaren zelfstandig wonen, zeker wanneer er mantelzorg en steun in de buurt is. Maar dat kan niet zonder hulp van de samenleving. Medewerkers van organisaties zoals de gemeente of de supermarkt moeten weten hoe met mensen met dementie om te gaan.

Respectvol blijven als het wat langer duurt, een vraag tegelijk stellen, met de mensen blijven praten en niet over hen, verzoeken meegeven op papier.

Een uitdaging voor elk huishouden in Ridderkerk is het oppassen voor mensen met slechte bedoelingen zoals babbeltrucs! Ze doen of ze thuiszorg zijn, politie zijn, een glaasje water willen, een kind dat moet plassen maar ze roven je huis leeg. U bent niet onbeleefd als u het niet vertrouwd, de deur dichthoudt of dicht doet terwijl u iets pakt.

U, uw naasten en uw mantelzorgers zijn belangrijk. Ervaring leert dat mensen te lang wachten met het vragen van steun. Wacht niet tot u, uw partner of kind overbelast zijn. Op het moment dat u het dagelijks leven een beetje (te) zwaar gaat vinden is het moment aangebroken om een gesprek aan te gaan met de gemeente. De gemeente kan u helpen om voorbereid te zijn op de toekomst. Huishoudelijk hulp of dagbesteding geven bijvoorbeeld lucht en zijn vaak goede eerste voorzieningen. Bel gerust tussen 9:00 en 12:00 naar het telefonisch spreekuur van de gemeente (tel 0180-451234), u hoort een bandje en toetst dan 1 voor WMO.

Neem zeker iemand mee naar het gesprek met de gemeente want twee of drie horen meer dan een. U kunt ook vragen of iemand van de organisatie MEE meekomt, daar heb ik zelf goede ervaringen mee.

Denk na over vroegtijdige inschrijving in een verpleeghuis voor het geval dat thuiswonen niet meer mogelijk is. Crisisopvang is heel ingrijpend. En schaars. Hou er rekening mee dat het in Ridderkerk zeker

3-6 maanden duurt voordat er een definitief plekje vrijkomt. In de praktijk betekent dat dat veel Ridderkerkers in Rotterdam worden opgevangen en dan vaak blijven. Voor partners en familie betekent dit extra reistijd en meer planningstijd.

Laten we met elkaar Ridderkerk dementievriendelijker maken. Door bijvoorbeeld het vergroten van kennis over dementie, meer ontmoetingen, warme zorg, opvang dichtbij en veiliger thuis.

Waar ben je naar op zoek?