Nog niet goed geregeld
De gemeente Ridderkerk heeft nog steeds veel moeite met participatie van inwoners. Er lijkt nog geen duidelijkheid over wanneer welke informatie wordt verstrekt. En wanneer en waarin hebben welke inwoners inspraak. Ik vraag er regelmatig aandacht voor in de gemeenteraad.
Die onduidelijkheid bleek weer tijdens een informatieavond over een nieuwbouwplan op de hoek Rembrandtweg/Burgemeester De Zeeuwstraat. Ingenieursbureau AKM presenteerde in het Van der Valk hotel aan omwonenden haar plannen. Zij vertelden dat zij al een jaar met de gemeente in overleg zijn. Er was iemand van het wijkoverleg Centrum aanwezig, maar die wist van niets. En dat is niet voor het eerst. Andere inwoners vroegen zich ook af “wat komen wij hier doen? Alles is al beslist.” En “kunnen wij bezwaar aantekenen en hoe moet dat?” Maar de presentatoren konden niets vertellen over inspraak van inwoners…
Eind november stelde ik vragen over de beloftes die dit college bij zijn aantreden deed over participatie en communicatie met inwoners en ondernemers. We zijn immers al bijna 3 jaar onderweg maar horen of zien weinig van het college op dit punt, terwijl ik als raadslid regelmatig signalen ontvang van inwoners en ondernemers die niet tevreden zijn. Het antwoord op de vragen was dat ”het college werkt aan verbetering van de gemeenteapp voor inwoners, betere communicatie via social media, aan verbetering van de klachtenregeling en aan een kaartsysteem voor meldingen van inwoners.”
Dat is wat laat, maar wel mooi. We zullen merken of dit voldoende is. En of het aansluit bij de wensen van inwoners en ondernemers. En of deze manier een zorgvuldige terugkoppeling wordt gegarandeerd. Ik blijf deze zaken kritisch volgen, mede omdat het college niet op de hoogte zegt te zijn van de klachten die er zijn. En omdat dit college inwoners en ondernemers te weinig betrekt zijn plannen.
Wilt u mij uw ervaringen laten weten via [email protected]?