Overlast van vrachtwagens in Bolnes aanpakken (door Jeroen Rijsdijk)

26 maart 2019

De parkeerplaats bij het Sportpark Bolnes heeft een ideale ligging. Dichtbij de Rotterdamseweg en de A16 en dat is door vrachtwagenchauffeurs opgemerkt. De hele dag en nacht door is het hier een komen en gaan van vrachtwagens die korte of langere tijd geparkeerd staan. Zeven dagen per week. Internationale vrachtwagens maar ook van een bedrijf uit Barendrecht.

De parkeerplaats bij het Sportpark Bolnes ligt dichtbij woningen. De laatste tijd ontvangt de PvdA Ridderkerk meer klachten van omwonenden die door het geluid van langdurig draaiende motoren uit hun slaap worden gehouden. Op de dag zorgen de aankomende en vertrekkende vrachtwagens bovendien voor onveilige situaties met fietsers (waaronder schoolgaande jeugd) en voetgangers. Daarom stelden wij tijdens de afgelopen raadsvergadering vragen aan de verantwoordelijk wethouder.

Tot onze verbazing blijkt de parkeerplaats bij het Sportpark aangewezen te zijn als  vrachtwagenparkeerplaats. Volgens de wethouder mogen chauffeurs mogen hier doordeweeks ook overnachten. In het weekend is dit echter verboden. Slapen de chauffeurs er dan toch, dan kunnen zij indien nodig worden beboet. Naar aanleiding van onze vragen wil de wethouder bij de parkeerplaats een bord plaatsen met daarop wat wel en niet is toegestaan. Een bord geeft duidelijkheid, maar de PvdA Ridderkerk ziet ook graag dat er meer wordt gehandhaafd en dat chauffeurs worden aangesproken op ongewenst gedrag. Ook zou er contact moeten worden opgenomen met het Barendrechtse bedrijf.

De gemeente heeft plannen om het Sportpark Bolnes te veranderen. Volgens ons de ideale gelegenheid om ook de ongewenste situatie op de parkeerplaats aan te pakken. De PvdA Ridderkerk wil dat dit gebeurt in overleg met omwonenden en gebruikers van het Sportpark.

Omwonenden wonen naast een sportpark, niet naast een bedrijventerrein.