Tips voor huisbezoek zorg

Krijgt u binnenkort bezoek van een WMO beoordelaar voor thuiszorg?

  1. Als u telefonisch wordt benaderd voor een (her) indicatiebezoek van een WMO ambtenaar laat u niet overrompelen door een huisbezoek op zeer korte termijn. Maak een afspraak wanneer het u uitkomt en laat u eventueel terugbellen voor een andere datum. Zie 2.
  2. Zorg tijdens het gesprek dat er iemand van uw familie (huisgenoot, kinderen, neef of nicht) aanwezig is en laat hen tevens vragen stellen en eventueel aantekeningen maken. Woont uw familie ver weg, vraag een vriend(in) of directe buren het gesprek te laten bijwonen. Wees netjes, maak geen ruzie, biedt iets te drinken aan maar wees wel mondig en laat u niet van de wijs brengen, het gaat om uw dagelijkse of wekelijkse zorg. De beoordelaar wordt door de gemeente beoordeeld op zijn of haar resultaat (besparing op zorguren!)
  3. Vraag om een visitekaartje of de naam en de functie van de beoordelaar die met u het gesprek voert.
  4. Wees eerlijk, maar – vooral ouderen – doen zich vaak beter voor dan ze in de dagelijkse praktijk zijn. Doet uzelf nog steeds de dagelijkse boodschappen, kookt u voor uzelf, doet u de afwas en de was van lakens & beddengoed echt zelf? Zo ja zo nee, zegt dit dan ook tegen de beoordelaar en wees ook eerlijk tegen uzelf. Een leugentje om bestwil om uzelf beter voor te doen dan u bent is geheel menselijk maar het resultaat van het beter voordoen is minder zorguren.
  5. Vraag de beoordelaar om een folder of een informatiepakket achter te laten, zodat u alles nog eens rustig kunt nalezen.
  6. Vraag om een kopie van het verslag wat de beoordelaar maakt, vraag ook naar de bezwaar mogelijkheden.
  7. Vraag naar de aanvraag voor een Persoons Gebonden Budget (PGB) om zelf zorg in te kopen. Men probeert u alleen zorg in natura aan te bieden veelal via een zorginstelling zoals AAFJE , HUMANITAS of RIEDERBORGH.
  8. Het meest belangrijke punt; Bent u het niet eens met de conclusie en het aantal uren van de zorg die u wordt toegewezen, kijk naar de bezwaartermijn (meestal 6 weken) waarbinnen u – schriftelijk – in beroep moet gaan bij de gemeente. Dit hoort te staan op het zgn. toekenningsbesluit.
    Reageert u niet binnen deze termijn dan vervalt veelal de kans op een nieuwe (her)indicatie of uitbreiding van uren en extra hulp! Ook bij twijfel kunt u het beste een bezwaarschrift in dienen, zie de voorbeeldbrief op deze pagina van het PvdA ombudsteam.